طرح حسن روحانی برای شیک کردن نام مشاغل در ایران

75973C82 71B5 4A5B AE62 9FF99380AC8D mw1024 n s طرح حسن روحانی برای شیک کردن نام مشاغل در ایران

طرح ” شیک کردن نام مشاغل” همزمان است با قرار داد سوال بر انگیزنفتی‌ ایران با هند، که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان ” ترکمنچایی دیگر” نام میبرند.

علی ربیعی (عباد) وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که آقای حسن روحانی رئیس جمهوری پیشنهاد داده تا مطالعه درباره شیک سازی اسامی مشاغل با هدف تمایل به انجام مشاغل مختلف در جامعه بیشتر شود و ما در این زمینه در حال مطالعه هستیم.رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران درباره این پیشنهاد گفت اگر امروز بخواهیم نام شغلی مانند رانندگی را  از “شوفری” در گذشته  به “کاپیتانی” تغییر دهیم، تاثیر چندانی در ایجاد انگیزه برای افراد ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است امروز فرهنگ کار در کشور شرایط نامناسبی دارد و در این زمینه باید کار کرد. ربیعی تاکید دارد که شاغلان نگرش نادرستی به کار دارند و بیشتر افراد فکر می کنند تنها حقوق ۲ ساعت کار خود در روز را دریافت می کنند.

کارشناسان بازار کار ایده رئیس جمهور درباره مشاغل موجود در جامعه و نظر افراد درباره شغل را درست می دانند چرا که در یکی دو دهه گذشته گرایش شدیدی به بالا رفتن سطح سواد در بین افراد با هدف تصدی مشاغل بهتر، با پرستیژتر و به اصطلاح “دهان پر کن تر” ایجاد شده و می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق کارجویان از پذیرش مشاغل ساده که اتفاقا مورد نیاز کشور نیز است، هراس دارند و در ذهن بیشتر آنان این سئوال شکل می گیرد که چرا من باید چنین شغلی را داشته باشم؟

خبر گزاری مهر مینویسد که با وجود میلیون‌ها بیکار در کشور و شرایط نامناسب بازار کار، امروز برخی مشاغل ساده مانند داستان آن کارگر ساده خیاطی محله آقای وزیر کار که یکسال است به دنبال یک کارگر ساده است، خالی از متقاضی شده و بیشتر افراد به دنبال پشت میزنشینی و پذیرفته شدن در مشاغل مدیریتی هستند.

در واقع نگاه رئیس جمهور به موضوع فرهنگ کار و نوع تلقی منفی جامعه از برخی مشاغل درست است چرا که ممکن است تنها با تغییر نام برخی شغل ها و به اصطلاح شیک شدن اسم حرفه های گوناگون؛ توجه بیکاران به آن مشاغل بیشتر جلب شود و در نتیجه بخشی از نیروی متقاضی کار نیز از این طریق وارد بازار کار کشور شوند.

غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با خبر گزاری مهر درباره ایده رئیس جمهوری برای تغییر نام برخی مشاغل و شیک سازی اسامی برخی حرفه ها گفت که تنها شیک کردن اسم شغل کافی نیست. وی در این خصوص تأکید کرد: “ماهیت کار مهم است و اینکه افراد بتوانند زمینه های گوناگونی را برای ورود به عرصه بازار کار داشته باشند.”

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران همچنین اظهار داشت: “اگر امروز بخواهیم نام شغلی مانند رانندگی را که در گذشته “شوفری” نامیده می شد به کاپیتانی تغییر دهیم، تاثیر چندانی در ایجاد انگیزه برای افراد ندارد.”

خادمی زاده خاطر نشان کرد: “اینکه ما تنها اسامی برخی شغل ها را تغییر دهیم در نفس عمل چه تغییری ایجاد می شود؟ به نظر من اینگونه کارها برای بازار کار کشور فایده ای ندارد، چون باید بستر واقعی ایجاد مشاغل پایدار فراهم گردد.”

This entry was posted in armando104 and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s